Agencija za zaštitu konkurencije (AZK) ocijenila je da se planom šeme državne pomoći za 2023. god inu Opštine Kolašin ne krši zakon o kontroli državne pomoći, te da ta lokalna samouprava može iz budžeta da dodijeli za dvije opštinske firme 160 hiljada eura.
Odlukom o budžetu Opštine Kolašin, na čijem je čelu Vladimir Martinović, za 2023. godinu predviđena su sredstva za transfer privrednim društvima čiji je osnivač Opština Kolašin: DOO Komunalno Kolašin u iznosu od 125.000 eura i DOO Vodovod i kanalizacija Kolašin, u iznosu od 35.000 eura.
Cijeneći dostavljenu dokumentaciju, imajući u vidu da vodosnabdijevanje i djelatnost komunalnih privrednih društava predstavljaju prirodni monopol u mjeri u kojoj se koriste za pružanjeusluga krajnjim korisnicima pod jednakim i nediskriminatornim uslovima, Agencija je zaključila da se sredstva koja Opština planira da dodijeli DOO Komunalno Kolašin u iznosu od 125.000 eura i DOO Vodovod i kanalizacija u iznosu od 35.000 eura u vi du direktnih bespovratnih sredstava, ne od nose na pitanja državne pomoći, shodno članu 2 Zakona o kontroli državne pomoći navedeno je u rješenju Agencije koje potpisuje predsjednik Savjeta Dragan Darmanović.
Analizom predmetne dokumentacije, Agencija je utvrdila da bi prenos sredstava od strane Opštine Kolašin privrednim društvima DOO Komunalno Kolašin i DOO Vodovod i kanalizacija Kolašin predstavljao vršenje zakonskih ovlašćenja organa lokalne samouprave.
Naime, članom 4 i 27 Zakona o lokalnoj samoupravi (“Sl. list CG br. 2/18,34/19 i 38/20) definisane su na d ležnosti i ovlašćenja organa lokalne samouprave. Stoga, član 4 navodi da se u opštini vrše poslovi od neposrednog i zajedničkog interesa za lokalno stanovništvo. Opština vrši i poslove koji su joj prenijeti zakonom ili povjereni propisom Vlade. Odredbom člana 27 stav 1 tačka 1 ovog zakona definisano je da organ lokalne samouprave uređuje i obezbjeđuje obavljanje i razvoj komunalnih djelatnosti, održavanje komunalne infrastrukture i komunalnog reda. Dalje, tačkom 8 istog člana regulisano je pitanje upravljanja otpa dom, dok je tačkom 9 definisano da Opština uređuje i obezbjeđuje uslove za upravljanje vodama, vodnim zemljištem i vodnim objektima od lokalnog značaja, stara se o njihovoj zaštiti i korišćenju, izdaje vodna akta i vodi propisane evidencije, utvrđuje erozivna područja, protiverozivne mjere i sprovodi zaštitu od erozija i bujica, organizuje i obezbjeđuje obavljanje drugih poslova iz oblasti upravljanja, korišćenja i zaštite voda i vodosnabdijevanja pojasnili su iz Agencije.
Dalje su kazali da izgradnja sveobuhvatne mreže za vodosnabdijevanje i kanalizaciju kao takva obično ispunjava gore navedene uslove i stoga njeno finansiranje ne narušava konkurenciju niti utiče na trgovinu između država članica i Crne Gore.
Uslov relevantan za beznačajno privatno finansiranje vodne infrastrukture mora se procijeniti na nivou cijele države članice, a ne na regionalnom ili lokalnom nivou. U mnogim državama članicama EU u sektoru voda odgovornost za upravljanje vodnom infrastrukturom je odgovornost države (tj. lokalnih ili regionalnih vlasti), bilo preko administrativnog organa ili javnog preduzeća, što se često ostvaruje pod zakonskim monopolom zaključili su iz Agencije.
Dan