Danas je održana 83. sjednica Savjeta Centralne banke Crne Gore, kojom je predsjedavao guverner dr Radoje Žugić.
Savjet CBCG je utvrdio Politiku Centralne banke Crne Gore u 2021. godini, kojom su definisani ciljevi za izvršavanje funkcija CBCG, koje treba realizovati tokom naredne godine i usvojio Finansijski plan za 2021. godinu, kojim se obezbjeđuju uslovi za ostarivanje ciljeva i izvršavanje funkcija ove institucije. Finansijski plan za narednu godinu pripremljen je u skladu sa principima racionalnog i odgovornog poslovanja.
Savjet je donio Rješenje o oduzimanju dozvole za rad mikrofinansijskoj instituciji „Kredit+“ i upoznao se sa tokom stečajnog postupka Atlas banke AD u stečaju za period januar-septembar 2020. godine.
“U cilju stvaranja pretpostavki za primjenu Zakona o kreditnim institucijama i Zakona o sanaciji kreditnih institucija, Savjet je razmatrao i usvojio set od šest odluka, i to: o sadržaju i načinu vođenja registra kreditnih institucija, o poslovanju sa licima povezanim sa kreditnom institucijom, o minimalnim standardima za ulaganja kreditnih institucija u nepokretnosti i osnovna sredstva, o načinu izračunavanja maksimalnog iznosa za raspodjelu u kreditnim institucijama, o bližim kriterijumima za određivanje minimalnog zahtjeva za regulatornim kapitalom i kvalifikovanim obavezama kreditnih institucija i o načinu saopštavanja povjerljivih informacija o kreditnim institucijama u sanaciji u sažetom ili zbirnom obliku”, navodi se u saopštenju Centralne banke.
Savjet je takođe usvojio izvještaje o poslovanju i sprovođenju politike Centralne banke Crne Gore za septembar i oktobar 2020. godine, u kojima je konstatovano da su aktivnosti ove institucije tokom posmatranog perioda sprovedene u skladu sa planiranim obavezama.
Razmatrajući Kvartalni izvještaj o poslovanju banaka na 30.09.2020. godine, zaključeno je da je na nivou sistema, u posmatranom periodu, u odnosu na isti period prošle godine, zabilježen neznatan rast aktive (0,06%) i intenzivniji rast kredita (5,74%) i kapitala (4,17%), dok su depoziti ostvarili pad od 6,06%. Iako zadržana, profitabilnost banaka je niža za čak 51,33% u odnosu na isti period prošle godine, što je posljedica smanjenja neto prihoda od naknada i rasta troškova obezvređenja. Koeficijent nekvalitetnih kredita (NPL) je, na 30.09.2020. godine, iznosio 5,61%, što je za 0,94 procentna poena više u odnosu na 30.09.2019. godine.
Savjet je usvojio i Makroekonomski izvještaj Centralne banke Crne Gore za treći kvartal 2020. godine, u kojem je istaknuto da je pandemija koronavirusa uslovila pad ekonomske aktivnosti u zemlji, smanjenje naplate budžetskih prihoda i rast budžetskih izdataka.
“Negativni trendovi zabilježeni su i na tržištu rada, pa je broj zaposlenih u prvih devet mjeseci tekuće godine za 11,3% niži u odnosu na uporedni period prošle godine. Pandemija se nije negativno odrazila na priliv stranih direktnih investicija, čiji je neto priliv u periodu januar-septembar 2020. godine iznosio 345,4 miliona eura, što je za 52,2% više u poređenju sa istim periodom 2019. godine”, naveli su iz CBCG.
Na osnovu Izvještaja o kretanju cijena za treći kvartal 2020. godine, koga je usvojio Savjet, konstatovano je da su potrošačke cijene tokom trećeg kvartala ove godine povećane za 0,4%. Prosječna stopa potrošačkih cijena (prvih devet mjeseci 2020. godine u odnosu na isti period prethodne godine) iznosila je -0,1%, dok su cijene u septembru u odnosu na isti mjesec prethodne godine bile više za 0,1%. U Izvještaju se, dalje, navodi da modelska prognoza za kraj 2020. godine projektuje inflaciju u rasponu od -0,8% do 0,2%, sa centralnom tendencijom od -0,3%. Njoj je slična i ekspertska procjena CBCG i ona ukazuje da će na kraju godine inflacija biti u rasponu od -0,5% do 0,5%, sa nultom stopom kao centralnom projekcijom.
Savjet je usvojio i Izvještaj o rezultatima ankete o kreditnoj aktivnosti banaka za treći kvartal 2020. godine. Prema očekivanju banaka, tokom narednog kvartala se očekuje ublažavanje standarda (kriterijuma za odobrenje kredita) za privredu i stanovništvo po pitanju kamatnih marži, provizija i naknada, dok postoji mogućnost povećanja zahtjeva u pogledu kolaterala za oba sektora.