DRI dala duplo negativno mišljenje na završni račun Opštine Tivat, za Komnenovića nalaz DRI zlonamjeran

Primjedbe DRI na Završni račun budžeta i usklađenost poslovanja za Tivćane nanošenje reputacione štete jednoj od, po svim parametrima, najuspješnijih opština u Crnoj Gori
Kolegijum Državne revizorske institucije (DR) izrazio je negativno mišljenje na Završni račun budžeta Opštine Tivat za 2023. i negativno mišljenje na reviziju usklađenosti poslovanja Opštine za 2023. godinu. DRI je s tim u vezi lokalnoj upravi Tivta izdala dvije preporuke za finansijsku reviziju i 17 preporuka za reviziju pravilnosti za koje ona ima rok do 2. septembra da dostavi Plan aktivnosti za njihovu realizaciju.

Rukovodstvo Opštine Tivat na juče sazvanoj pres konferenciji odbacilo je kao skandalozan izvješetaj DRI, većinu nalaza državnih revizora o navodnim nepravilnostima kao “neosnovane, zlonamjerne i trivijalnosti u odnosu na stanje u državi i poručilo da je izvještaj Kolegijuma DRI, kojeg je predvodio Zoran Jelić, ciljano urađen s političkom svrhom nanošenja reputacione štete jednoj od, po svim parametrima, najuspješnijih opština u Crnoj Gori.

Nepravilna evidencija izdataka u iznosu od 30 odsto u odnosu na ukupne izdatke Opštine, koji su iznosili oko 23,5 miliona eura, rezultirala negativnim mišljenjem na finansijslcu reviziju Završnog računa budžeta Opštine Tivat za 2023. godinu.

Postupkom revizije utvrđen je finansijski rezultat suficit/deficit Opštine u manjem iznosu za 1,8 miliona eura u odnosu na iskazani od 2,8 miliona eura u finansijskim izvještajima Opštine za 2023. godinu, saopšteno je juče iz DRI uz navođenje neusklađenosti poslovanja Opštine Tivat za 2023. godinu s više konkretnih zakona, pravilnika i uputstava.

BROJNE PRIMJEDBE I NEPRAVILNOSTI

Revizijom pravilnosti Kolegijum DRI, koga su činili Zoran Jelić i Nikola Kovačević, utvrdio je da, prilikom sprovođenja postupka zasnivanja radnog odnosa, Opština nije uzimala u obzir dokaze o ispunjavanju posebnih uslova za radna mjesta Đ specijalistički pregled o psihofizičkim sposobnostima u sektoru Komunalne policije, Sekretarijatu za inspekcijski nadzor i Službe spasavanja.

SO nije blagovremeno donijela program razvoja sistema zaštite i spašavanja na teritoriji Opštine. Služba spašavanja je zasnivala radni odnos s licima starijim od 25 godina što je u suprotnosti sa Zakonom o zaštiti i spašavanju. Opština je donijela Odluku o utvrđivanju uvećanja na zaradu zaposlenih u Službi zaštite i spašavanja za obavljanje poslova na određenim radnim mjestima bez saglasnosti Ministarstva finansija, a što je u suprotnosti sa Zakonom o zaradama zaposlenih u javnom sektoru. Softver za evidenciju i naplatu poreza na nepokretnosti ne daje pouzdan izvještaj o ukupnim potraživanjima na početku godine, zaduženju za tekuću godinu, uplaćenim iznosima za prethodne i tekuću godinu i ukupnim potraživanjima na kraju godine, jer se podaci ručno izračunavaju, navodi se u izvještaju.

Dodaju da odjeljenje za naplatu lokalnih prihoda ne vodi evidenciju o vrijednosti potraživanja po osnovu rješenja o prinudnoj naplati, kao i o naplaćenom iznosu potraživanja po ovom osnovu, kao i da Opština netačno obračunava startni dio zarade usljed privremene spriječenosti na rad.

Mjesne zajednice nijesu organu opštine nadležnom za poslove finansija dostavljale tromjesečne izvještaje o finansijskom poslovanju, što je određeno članom 74 Odluke o mjesnim zajednicama. Nadzorna funkcija Opštine nije obezbjedena nad potrošnjom dodijeljenih sredstava korisnicima transfera i nad potrošnjom dodijeljenih sredstava isplaćenih za kapitalne izdatke. Opština nije obezbijedila praćenje realizacije ugovora o javnoj nabavci kroz imenovanje odgovornih lica i nije obezbi jedila dokaz o kvalitativnom i kvantitativnom prijemu izvršenih radova, odnosno usluga, ističu iz DRI dodajući da se izvještaj o reviziji završnog računa budžeta Oštine Tivat za 2023. ostavlja na upoznavanje Ministarstvu finansija i Ministarstvu javne uprave, kao organima zaduženim za nadzor nad radom lokalnih samouprava; Odboru za ekonomiju, finansije i budžet, Zajednici Opština kao i Vrhovnom državnom tužilaštvu”.

Potpredsjednik Opštine Tivat i višegodišnji bivši sekretar za finansije Jovan Brinić (Krtoljska lista) u potpunosti je odbacio negativno mišjenje DRI u vezi sa finansijskim poslovanjem Opštine ističući da je ono izdato zbog načina na koji Opština knjiži pojedine izdatke iz budžeta, a koji pojedinačno prelaze tzv.prag materijalnosti od 250.000 eura, koji je DRI označila kao granicu za davanje negativnog mišljenja.

Po DRI, mi smo sredstva koja Opština izdvaja za eksproprijaciju trebalo da knjižimo na stavci troškovi sudskog postupka u tekućim izdacima budžeta, a ne kao kapitalne izdatke. Zamislite takav njihov stav kada svi znamo da eksproprijacijom Opština dolazi do novog kapitala Đ nekretnina, kada je po zakonu jasno definisano da je eksproprijacija dio troškova za komunalno opremanje zemljišta koji jesu kapitalna ulaganja i kada svi znamo da se svi postupci eksproprijacije po pravilu, na kraju uvijek završavaju na sudu jer se vlasnici nekretnina koje se izuzimaju uvijek žale na,po njima, prvobitno određenu nisku eksproprijacionu naknadu, kazao je Brinić dodajući da Opština Tivat cijenu eksproprijacije koju plati za nekretnine koje na taj način stekne, uvijek knjiži kao kapitalni izdatak, dok troškove sudskih postupaka u vezi sa eksporprijacijom uvijek posebno knjiži kao sudske troškove na tekućim izdacima budžeta.

To je i jedino logično rješenje i kada smo s tim stavovima upoznali kolegijum DRI, oni nisu imali ama baš nikakvih argumenata da nam to pobiju, podvukao je Brinić dodajući da Opština Tivat godišnje na eksproprijaciju troši između dva do tri miliona eura i da je ona nužna radi gradnje nove infrastrukture i javnih objekata, kao i da je istovjetan način knjiženja tih rashoda u budžetu lokalna uprava primjenjivala godinama i za vrijeme bivše vlasti DPS-a, pa to tada niko iz DRI nije problematizovao.

Druga navodna nepravilnost koju je konstatovala DRI odnosi se na knjiženje kreditnih sredstava KFW banke koja se već godinama uzimaju namjenski za projekte izgradnje vodovodne i kanalizacione mreže, a što su par ekselans, kapitalna ulaganja. DRI smatra da to sve treba da knjižiti kao otplatu duga u tekućem, a ne kapitalnom dijelu budžeta, iako mi glavnicu tih kredita knjižimo na kapitalnom dijelu jer je to jedini način da se prikažu i prate ulaganja u vodovodnu i kanalizacionu infrastrukturu, dok sve ostale troškove kredita (kamate itd.) knjižimo na stavci otplata duga u tekućem dijelu budžeta. Dakle, ništa ni ovdje nije prikriveno ni nepravilno, a nadasve nije nelogično kakav je stav DRI po ovom osnovu, objasnio je Brinić dodajući da Opština Tivat s ovakvom praksom godinama dobij a pozitivna mišljenja Ministarstva finansija i nezavisnih revizora na svoje budžete i završne račune koje sada problematizuje DRI, kao i da dobija redovne pohvale Zajednice opština za transparentnost i efikasnost.

 

Gradonačelnik Željko Komnenović (Narod pobjeđuje) istakao je da je skandalozan i nedobronameran ovakav nalaz DRI za rekordni budžet u istoriji Tivta koji je u prihodima ostvaren u iznosu od 31 milion eura, a pootrošnja iznosila 23,5 miliona eura.

Senator DRI Zoran Jelić koji je prije toga devet godina bio poslanik DPS-a nije mi odgovorio na pitanje zašto DRI još od 2010. nije izvršila nijednu revizuju u Opštini Tivat, čak ni 2020. kada smo mi od DPS-a preuzeli lokalnu vlast, našli poharanu gradsku kasu, ogromne dugove i opšti haos koji smo u međuvremenu sanirali, lako smo ih mi tada zvali da naprave reviziju, nisu došli, ali su zato došli sada kada ogromnim zalaganjem svih u lokalnoj upravi ostvarujemo rekordne rezltate, kada Opština nema finansijskih problema, sve njene firme i ustanove posluju pozitivno, a kapitalni izdaci bilježe rekordno ostvarenje. Trebalo je na sve to ovakvim nalazom DRI baciti sjenku i napraviti nam nezasluženu reputacionu štetu, istakao je Komnenović dodajući da su svi u Opštini Tivat preko tri mjeseca, koliko je trajao rad Jelića i Kovačevića,bili maksimalno uslužni i susretljivi državnim revizorima.

Opširnije u Vijestima

Slični Članci