Na sjednici Savjeta CBCG, održanoj 3. oktobra 2013. godine, usvojene su preporuke Vladi Crne Gore za vođenje ekonomske politike.
Na sjednici je konstatovano da se u ovoj godini očekuje umjerena stopa rasta BDP-a, ali da treba imati u vidu da će na nju uticati veliki broj pozitivnih faktora, čije će dejstvo biti ograničeno u sljedećoj godini.
U domenu fiskalne politike su preduzete značajne mjere u cilju fiskalne konsolidacije, koje daju pozitivne efekte, ali su i dalje pristune brojne ranjivosti u fiskalnom sektoru, te će biti potrebne i dalje mjere fiskalne konsolidacije.
Realni sektor i dalje ima problem sa nelikvidnošću. Supervizorski podaci ukazuju da se situacija u bankarskom sektoru popravila i da je nivo loših kredita na kraju avgusta iznosio 17,4%, što je najniži nivo od počekta godine.
Takođe, došlo je do blagog porasta kreditne aktivnosti i noovodobreni krediti u prvih osam mjeseci ove godine su iznosili 485 miliona eura, a depoziti su u odnosu na početak godine povećani za 8,3%. Banke su visoko likvidne i raspoloživa likvidna sredstva su dostigla iznos od 640 miliona, što je za 45% više u odnosu na kraj godine.
[widgets_on_pages id=”Baner”]
Polazeći od ovakvog ambijenta formulisane su preporuke za vođenje ekonomske politike u 2014. godini.
Preporuke su grupisane u sljedeće oblasti:
-
Preporuke u oblasti institucionalnog ambijenta i deregulacije;
-
Preporuke u oblasti poljoprivrede i šumarstva;
-
Preporuke u domenu industrije;
-
Preporuke u uslužnom sektoru;
-
Preporuke u domenu obrazovanja i tržišta rada;
-
Preporuke u domenu fiskalne politike;
-
Preporuke u domenu finansijskog sistema;
-
Preporuke u domenu ekonomskih odnosa sa inostranstvom i međunarodnih integracija;
-
Preporuke u domenu ekologije i održivog razvoja i
-
Preporuke u ostalim oblastima.
Kao deset ključnih preporuka navedeno je:
-
Zaustavljanje dalje tendencije rasta javnog duga
-
Usvajanje fiskalnih pravila
-
Zaustavljanje (ograničivanje) daljeg izdavanja garancija
-
Određivanje strateškog pravca razvoja KAP-a
-
Intenziviranje aktivnosti u cilju otvaranja pregovora u poglavljima 23 i 24
-
Priprema za novi talas SDI (koji se očekuje nakon okončanja krize)
-
Supstitucija strane radne snage sa domaćom radnom snagom
-
Propisivanje najviše dozvoljene ugovorne kamatne stope
-
Izgradnja novih kapaciteta u oblasti energetike
-
Unapređenje institucionalnog ambijenta.