Krovni strateški dokument za racionalizaciju preglomazne državne i lokalne administracije, koju je protekla vlast godinama punila do pucanja, zbog čega je odavno finansijski neodrživa, ima niz slabosti i u narednim godinama teško da će se ozbiljnije riješiti problem prekomjernih zapošljavanja u zemlji, smatraju u Akciji za socijalnu pravdu (ASP). Komentarišući Nacrt strategije reforme javne uprave u nerednom četvorogodišnjem periodu, za koji je javna rasprava okončana protekle sedmice, u toj nevladinoj organizaciji navode kao jedan od velikih propusta to što nije ograničen broj zaposlenih u ionako preglomaznoj administraciji.
U ASP-u podsjećaju da je ranijom Strategijom reforme javne uprave bilo propisano da se u lokalnim samoupravama broj zaposlenih do kraja 2020. godine smanji za najmanje deset odsto, kao i da dođe do smanjenja zaposlenih na centralnom nivou, ali taj procenat nije bio utvrđen.
Kako naglašavaju, ne samo da nije došlo do smanjenja broja zaposlenih, već je tokom 2020. godine, krajem koje je Demokratska partija socijalista (DPS) izgubila vlast nakon tri decenije, došlo do značajnog uvećanja zaposlenih, pa je u upravi nevjerovatnih preko 55 hiljada zaposlenih.
– Uprkos tako poražavajućim podacima, kao i onim da se za zarade u javnoj upravi poslednjih godina izdvaja između 10 do 14 odsto bruto društvenog proizvoda, u novom Nacrtu strategije reforme javne uprave se uopšte ne navode nikakva ograničenja za nova zapošljavanja na centralnom i lokalnom nivou, već se ostavlja da se optimalan broj zaposlenih utvrdi tek nakon izrade funkcionalnih analiza. Takav pristup je prosto nedopustiv i ostavlja ogroman prostor za dalje uvećanje broja zaposlenih u ionako “krcatoj javnoj upravi”, rekli su za “Dan” iz ASP-a.
Kako navode, neshvatljivo je i da se dokument neće odnositi na državna i lokalna preduzeća, što je i DPS vlada ranije činila, pa će van evidencija ostati “armija” zaposlenih u javnim preduzećima.
– U dokumentu se potpuno pogrešno polazi od toga da će državna preduzeća biti pod kontrolom “Montenegro virksa”, a da lokalna ostvaruju profit i nijesu prepoznata kroz budzete opština. To bi se moglo odnositi na razvijene i uređene sisteme, ali ne i na Crnu Goru, jer je nesporna činjenica da se i iz državnog, i iz lokalnih budzeta, za rad mnogih javnih preduzeća izdvajaju milionski iznosi, dok ona istovremeno enormno zapošljavaju i služe za, kako se često čuje u javnosti, uhljebljenje partijskog kadra – kažu u ASP-u.
U toj nevladinoj organizaciji naglašavaju da dokument otkriva čitav niz slabosti i, u neku ruku, haosa koji vlada u javnoj administraciji, gdje ne postoji kvalitetna kontrola, upravljanje, ali ni odgovornost javnih službenika i namještenika.
Kako pojašnjavaju, s tim u vezi u dokumentu se navodi podatak da je iznos sudskih presuda plaćenih od države u 2018. godini bio 15,4 miliona, a u 2020. godini je porastao na 17,8 miliona, pa u Ministarstvu javne uprave naglašavaju da to ukazuje da izazovi obezbjeđenju zakonitosti i efikasnosti javne uprave predstavljaju teret za državni budzet.
– Pohvalno je što se u dokumentu naglašava značaj digitalizacije uprave, ali su neki postavljeni rokovi predugi. Primjera radi, definiše se da se tek za pet godina uspostavi elektronski sistem upravljanja dokumentima u upravi, što je pretjerano dug rok – ocjenjuju u ASP-u.
Oni smatraju da treba propisati kraće rokove i ubrzati digitalizaciju, te u tom smislu treba ubrzati izradu novih elektronskih ličnih dokumenata za sve građane, obavezati organe i institucije da proaktivno objavljuju podatke, ili značajno unaprijediti portal otvorenih podataka.
U ASP-u naglašavaju i da dokument otkriva nepostojanje stvarnih evidencija, naročito za lokalni nivo, pa se za broj lokalnih javnih službi na kraju 2020. godine navodi da obuhvata 63 javne ustanove (ustanove kulture, dječije i socijalne zaštite, muzejske i bibliotečke djelatnosti) i 23 lokalne turističke organizacije.
– Podaci njihovom tačnom broju, poslovanju, broju zaposlenih, visini zarada, nigdje nijesu sistematizovani i uglavnom nijesu transparentni, izuzev finansijskih iskaza koje su dužni da dostavljaju Poreskoj upravi. Takođe, u svim službama primjenjuju se različite računovodstvene politike i politike zarada, odnosno nedostaje unificiranost na nivou sistema. Lokalnim samoupravama treba stvoriti adekvatne mehanizme za vršenje upravnog nadzora nad radom javnih službi čiji je osnivač – navodi se u Nacrtu strategije javne uprave.
Izvor: Dan.co.me